Zarządzanie łańcuchem dostaw
Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw należą do jednych z najważniejszych czynników budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw oraz poprawy ich rentowności i wartości. Uczestnicy warsztatów zostaną wyposażeni w wiedzę teoretyczną, praktyczne doświadczenia i przykłady najlepszych praktyk w zakresie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Zdobyte umiejętności pozwolą sprostać ich menedżerskim wyzwaniom i perspektywom rozwoju zawodowego.
Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw należą do jednych z najważniejszych czynników budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw oraz poprawy ich rentowności i wartości. Uczestnicy warsztatów zostaną wyposażeni w wiedzę teoretyczną, praktyczne doświadczenia i przykłady najlepszych praktyk w zakresie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. Zdobyte umiejętności pozwolą sprostać ich menedżerskim wyzwaniom i perspektywom rozwoju zawodowego.
Cele szkolenia:
Szkolenie umożliwia uzyskanie podstawowej wiedzy pozwalającej na strategiczne planowanie elementów uczestniczących w łańcuchu dostaw czyli zarządzaniu logistyką łańcucha. Dzięki temu uczestnik będzie wiedział jak integrować kluczowe procesy biznesowe takie jak zaopatrzenie, produkcja, koprodukcja, sprzedaż oraz dystrybucja w celu osiągnięcia maksymalnej rentowności i wymaganego poziomu obsługi klienta.
Uczestnik po odbyciu szkolenia powinien
- potrafić dokonać analizy przedsiębiorstwa i jego otoczenia w kontekście łańcucha dostaw
- potrafić zaplanować i zaprojektować łańcuch dostaw
- znać systemy wymiany informacji w łańcuchu dostaw
- znać zasady zarządzania operacyjnego łańcuchem dostaw
Dla kogo?
- pracowników działów logistyki, zakupów, sprzedaży jako wsparcie w codziennej pracy,
- osoby zainteresowane rozwojem własnych umiejętności w zakresie łańcucha dostaw
Program szkolenia:
- Związek między logistyką a łańcuchem
- Łańcuch dostaw - modny termin czy zjawisko gospodarcze - próba zdefiniowania pojęcia
- Procesowe czy funkcjonalne podejście do zarządzania w firmach
- Ewolucyjne przejście od logistyki dystrybucji do zintegrowanych łańcuchów dostaw
- Klient wewnętrzny i zewnętrzny w łańcuchach dostaw
- Łańcuch dostaw jako nowoczesna forma współpracy przedsiębiorstw i redukcji ryzyka działalności przedsiębiorstw
- Przesłanki i cele tworzenia łańcuchów dostaw
- Zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw
- Współzależności i konflikty pomiędzy uczestnikami łańcucha dostaw – na wybranych przykładach
- Łańcuch dostaw a inne formy współpracy przedsiębiorstw
3. Koszty logistyki w łańcuchu dostaw
- Identyfikacja kosztów logistyki w łańcuchu dostaw
- Kontrola przyrostu kosztów logistyki na poszczególnych ogniwach łańcucha dostaw
- Możliwości redukcji kosztów logistyki skali łańcucha dostaw
- Budowanie łańcucha dostaw w celu racjonalnego obsłużenia klienta
- Pięć podstawowych zasad budowania łańcucha dostaw - od strategii po mierniki łańcucha
- Elementy składowe łańcucha dostaw - struktura, procesy, relacje w łańcuchach dostaw, procesy integracyjne w łańcuchach dostaw
- Podstawowe cele tworzenia zintegrowanych łańcuchów dostaw - współpraca dla wspólnych korzyści biznesowych uczestników łańcuchów
- Efekt Forrestera ("byczego bicza") wzmocnienie popytu w łańcuchach dostaw - przyczyny powstawania i możliwości zapobieganie powstawania efektu wzmocnienia popytu
- Lokalizacja zapasów w łańcuchach dostaw - koszty vs. poziom obsługi klienta
- Obsługa klienta w łańcuchu dostaw
- Podstawowe założenia logistycznej obsługi klienta w łańcuchu dostaw
- Etapy i fazy obsługi klienta w odniesieniu do specyfiki funkcjonowania łańcuchów dostaw – możliwości identyfikacji czynności i znaczenie praktyczne kształtowania procesów obsługi w strukturze łańcucha dostaw,
- Jak mierzyć poziom obsługi klienta w łańcuchu? Elementy, mierniki i standardy obsługi klienta w łańcuchu dostaw
- Koncepcja „doskonale zrealizowanego zamówienia”.
- Zarządzanie zapasami w łańcuchach dostaw
- Cele utrzymywania zapasów w poszczególnych ogniwach łańcucha. Omówienie roli zapasów w logistycznym łańcuchu dostaw i współczesnego podejścia do zarządzania zapasami
- Koszty zapasów, koszty zamrożenia kapitału i możliwości redukcji ryzyka wzrostu kosztów
- Klasyfikacja zapasów wg wartości i możliwości błędnych interpretacji wyników w łańcuchu dostaw
- Funkcjonalna klasyfikacja zapasów i możliwości jej zastosowania w łańcuchu
- Metody ustalania wielkości dostaw
- Główne metody ustalania wielkości i częstotliwości dostaw w łańcuchu dostaw
- Ustalanie momentu składania zamówień
- Główne problemy związane z określaniem czasu realizacji dostawy
- Wybrane strategie łańcuchów dostaw
- Kompresja czasu - skracania czasu cykli przepływów fizycznych i informacji w łańcuchach dostaw źródłem przewagi konkurencyjnej
- Maksymalne wykorzystania aktywów łańcucha - maszyn, urządzeń, obiektów, środków transportu oraz kapitału społecznego dla uzyskania przewagi konkurencyjnej
- Korzystania z usługodawców i wykonawców zewnętrznych - 3Party Logistics, outsourcing vs. insourcing
- Lean Management - strategia i zasady tworzenia wartości dla klienta przez eliminację strat i marnotrawstwa w łańcuchach dostaw
- Wybrane elementy kompleksowych systemów zarządzania zapasami i informacją w łańcuchu dostaw
- Systemy planowania potrzeb materiałowych i dystrybucji z uwzględnieniem przepływów informacyjnych
- Zasady określania potrzeb informacyjnych poszczególnych ogniw
- Integracja celów, struktur, procesów i relacji w łańcuchu dostaw
- Dojrzałość łańcuchów dostaw - zakres integracji procesów, struktur i relacji
- Typy relacji w łańcuchach dostaw - od jednorazowej transakcji do aliansu strategicznego
- Kiedy warto zapraszać partnerów biznesowych do współpracy dla wspólnego dobra
- Dziesięć przykazań dla uczestników łańcuchów dostaw
Metoda szkolenia:
W czasie szkolenia wykorzystywane są następujące metody dydaktyczne:
- case study,
- scenki, odgrywanie ról,
- ćwiczenia indywidualne i grupowe,
- dyskusje, prezentacje, burza mózgów.
Na końcu szkolenia zostanie przeprowadzony test jednokrotnego wyboru.